Mina LP-skålar är klara

Som några av er vet så var jag hemma i Sverige för att flytta hit lite saker till Norge. Jag hittade massa saker som jag glömt och det blev många glada överraskningar under de två veckor som jag sorterade och bestämde mig för de olika sakernas öde. Jag hittade bl a min skivsamling och kom då att tänka på det här med att göra LP-skålar, såna som var så populära på 70-talet. Min väninna Malin gjorde såna för några år sen och undrade om inte jag hade lust att göra några. Jag kunde ju inte för mina skivor stod som sagt i Sverige. Men igår gav jag mig på ett försök på dessa skålar. Här är mina skålar. Jag ska nog göra några nya, men jag vet inte om jag kommer att använda dem så mycket, men en rolig grej.

lp 1

Jag valde att prova göra en liten och en stor skål

lp2

Sätt ugnen på 100 grader och ställ in en kopp eller skål som skivan kan ligga på. När skivan börjar mjukna är den klar för att formas, eller så kan man bara låta skivan ligga tills den själv format sig till en skål.

lp3

När jag formade skivan, så la jag den på ett högt glas och skyndade mig att forma skivan. Den stelnar fort, men om man inte får den helt bra, så kan man lägga in den i ugnen igen och göra ett nytt försök.

lp4

Skivan svalnar på några minuter och är klar för användning

lp5

Jag skulle väl egentligen ha haft popcorn i skålen, men det hade jag inte hemma. Jag slängde upp lite Polly istället🙂

Kom på att ni borde lacka där var LP-etiketten sitter, så att den inte får fettfläckar eller blir ful när ni diskar skivan.

Lycka till ni som har lust att göra egna skålar🙂

Cissan enkel

startsidan

bloglovin

Etiketter: , , , ,

12 svar to “Mina LP-skålar är klara”

  1. Malin Inspiration & design Says:

    Vad FINA dom är darling!!!🙂
    Tänk om JAG kunde varit med och pysslat med dig!!! =(
    *Synd om mig!*.😉 Tyckte inte pojkarna att skålarna var cooliga?🙂
    Hörs i luren snart.🙂 PUSS & KRAM!

  2. cissan Says:

    Malin:
    Ja, vi skulle ju pysslat tillsammans! Då hade vi pysslat som aldrig förr🙂 Jo, båda pojkarna gillade skålarna och de har haft chips i dem igår. Var ju sista dagen på deras ferie.
    Saknar dig snäckan!
    KRAM KRAM

  3. Anna Says:

    Tack så mycket för de snälla orden:) de värmer!
    Gillar dessa LP-skålar skarpt:)
    Hoppas att din måndag har varit bra & att du får en fortsatt fin vecka:)

    Kram Anna

  4. Huset på Planen Says:

    Tøffe skåler – men helligbrøde for lp-elskere. Også Simple Minds, da. *mimrer*
    🙂

  5. jenny Says:

    dom är riktigt läcker de där och enkelt verkar det vara att göra dom också.
    Kram

  6. Blogg by Maliin Stoor Says:

    Tack för trevligt tips!!!

    Maliin

  7. cissan Says:

    Huset på planen:
    Tack snälla du för alla dina fina kommentarer på min blogg🙂 Jag blir så glad och är så tacksam.
    Ser att du skriver om oljan som flyter in lite där du bor. Inte utan att jag undrar om vi bor i samma område. Jag förstår att du inte vill skriva var du bor, men nyfiken blir jag😉
    Grattis med 10 000 besökare!

    Jenny:
    Ja, de är lite roliga =)
    Din hylla du tipsar om är fräck. Var nära att köpa såna för ett tag sen, men tyckte de kostade mycket, så ditt tips passar min plånbok mycket bättre! Tack!🙂

    Blogg by Maliin Stoor:
    Tack själv. gillar butiken du skriver om i din blogg. Gillar såna affärer🙂
    Kram

  8. ASSA Says:

    Riktig flotte skåler! Og et supert tips!
    Men noen vil vel gråte over at du ødelegger LP-skivene😉

  9. Mari Says:

    Kul att de kommer tillbax, gjorde såna i min ungdom, på 70-talet.
    Tyvärr har mina gamla LP försvunnit i alla flyttar men går ju köpa på loppis.

    Ha det så bäst!

  10. A Says:

    Oansvarigt att förstöra dessa gamla skivor. Visste du ens vad det var som du stoppade in i ugnen? Du kan ha förstört värden för tusentals kronor!

  11. Sara B Says:

    Äntligen hittade jag hur man skulle göra!
    Mina blev super fina, perfekt nödlösning till julklapp!
    Hade sån tur att jag fick skivorna för halva priset på loppisen jag var på, när resultatet var klart blev det tre skålar för femton kronor, lagom bra =)

    Nu ska jag hitta något fiffigt att fylla de med också.

  12. Lovisa Says:

    Dom blev jätte fina! Men ett tips jag såg på en sida var att man skulle lacka dom innan man la ng ätbart i skålen, för det fanns gifter i skivorna som man kunde bli sjuk av!!

Kommentera

